parallax background

Designtrappans 4 steg

augusti 21, 2017
Vi vet…
augusti 9, 2017
Inlägg på din hemsida direkt från mobilen
augusti 24, 2017

I allt varumärkesarbete så finns ett nuläget.

Och det är i nuläget man måste börja. Den första kundkontakten du tar börjar du bygga ditt varumärke.

Det du först upplever som mottagare av marknadskommunikation är färg och form oavsett hur intressant innehållet är. Så att arbeta medvetet med design brukar vara en bra investering. Om du vill gå igenom ert nuläge så bjuder vi på första timmen, BOKA ETT MÖTE HÄR

Från att vara omedveten om värdet av design till att arbeta medvetet med design som strategi brukar definieras i 4 steg.

1

OMEDVETEN DESIGN

Det kan förkomma design i företaget men ingen särskild uppmärksamhet ges åt det. Man tacklar och löser behov/problem/projekt allt eftersom de kommer. Det finns ingen övergripande plan gällande designen, ingen strategi, ingen röd tråd.

Summan = inget stärkande varumärkesarbete, kurvorna går inte kraftigt uppåt. Man är omedveten så man lider inte direkt man bara gör något, men det är dyrt eftersom man tenderar att göra något nytt varje gång och kunderna känner inte igen företaget från gång till gång.
2

DESIGN SOM FORMGIVNING

Design är något som man lägger till på slutet, ofta när ”vågen är över huvudet”. Design handlar mer om att försöka göra något ”snyggt” och inte att fundera varför det ska se ut på ett visst sett. Kanske inte helt genomtänkt alla gånger t ex till en mässa. Mottagaren får egentligen ingen chans att känna igen företaget från gång till gång eftersom det ofta ser olika ut.

Summan = trögt varumärkesarbete, ligger tungt på axlarna, man släcker bränder, lite ångesskapande = dyrt eftersom man gör nytt varje gång.
3

DESIGN SOM PROCESS

Om något ska tas fram så inser man att det bör vara en speciell design och att det är viktigt. Men fortfarande använder man inte design strategiskt.

Summan = varumärkesarbete finns men det ligger tungt på axlarna, lite ångesskapande man vet att man borde ha tänkt till lite mer = dyrt eftersom risk finns att inte målgruppen känner sig attraherad och då är det bortkastade pengar.
4

DESIGN SOM STRATEGI

Att arbeta med designen är numera en strategisk fråga på ledningsnivå eftersom det i allra högsta grad handlar om ekonomi. Ni förstår att design är en av framgångsfaktorerna och är en investering som ni ganska snabbt får tillbaka med råge.

Det finns en genomtänkt grafisk profil som ni håller er till och som alla leverantörer håller sig till. Kunden känner sig trygg, ni upplevs som stabila, professionella och de känner igen er från gång till gång.

Summan = Det man känner igen är lättare att välja. Personalen känner sig stolta och kan identifiera sig med ”sitt” varumärke, det blir kul att sälja. Säljkurvorna går uppåt.